De Rotterdamse Haven
Met Port Assist heb je een totaaloverzicht van al het verkeer in de haven. De applicatie draait op grote schermen in bij de "luchtverkeersleiding" van de haven.
Binnenkomende aanvragen
Als scheepsagent dien je digitaal je scheepsaanvragen in bij de Divisie Havenmeester. Scheepsagenten zijn de vertegenwoordigers van de rederijen in de Rotterdamse haven. Zij regelen de formaliteiten voor schip en lading. De Divisie Havenmeester van het Havenbedrijf is verantwoordelijk voor de veilige afwikkeling van de scheepvaart. Goede communicatie tussen de partijen is essentieel voor een moderne en slimme haven.
Een digitale haven
Om aan de toekomstambitie van het Havenbedrijf te voldoen was er de wens om Port Assist te ontwikkelen. Tot nu toe verliep alle communicatie tussen Havenbedrijf en scheepsagent via mail en telefoon. Met het nieuwe portaal kan de agent zijn aanvragen digitaal indienen, en krijgt hij duidelijk inzicht in de status van de lopende aanvragen.
Design System
Om de verdere ontwikkeling van Port Assist en andere producten te ondersteunen hebben we het nieuwe D&IT design system ontwikkeld. Dit systeem is inmiddels in gebruik bij meerdere producten van het Havenbedrijf, zoals Real Estate, KING en Navigate.
Usability testing en pilot
Na de oplevering van het MVP zijn we live gegaan met een pilotgroep van eindgebruikers. Met deze deelnemende scheepsagenten is intensief samengewerkt om inzichten op te halen met regelmatige usability tests bij de deelnemende agentschappen op locatie.