Kwalitatieve Usability Tests
Een van de belangrijkste dingen die we doen is het testen van ons werk op echte gebruikers. Liefst starten we daar al in een heel vroeg stadium mee (bv. tijdens een Design Sprint) en blijven we dit structureel doen, opgenomen binnen de Scrum planning van een lopend project. Vaak testen we om de 2 sprints (iedere 4 weken).
Test op jouw eindgebruikers
Bij een usability test nodigen we voor het project representatieve gebruikers uit. Zij proberen een set van taken uit te voeren die wij van tevoren hebben bedacht en geprototypt. Wij interviewen, observeren, luisteren en maken notities. Een usability test heeft alleen zin wanneer er daarna ook tijd is voor aanpassingen, zowel in design als development. En iedere usability test levert weer een set van aanpassingen op, altijd ten goede.
Testen & observeren
Om een usability test goed uit te voeren zijn er een aantal dingen nodig. Een prototype, een test-device, een script, een meekijkruimte, een opname setup en spullen om voldoende notities te kunnen maken. Wij doen het voorbereidende werk en nemen benodigde spullen mee. Wij leveren een interviewer, die objectief is, maar voldoende kennis heeft van het product. Iemand van ons observeert en we motiveren altijd mensen aan klantzijde om ook te komen observeren. Meerdere observanten zien altijd meer dan 1.
De juiste testpersonen
Onze ervaring is dat de grootste inzichten gevonden worden met 4 tot 8 testpersonen. Met dit aantal kunnen de meest voorkomende issues geïdentificeerd worden. Usability testen is kwalitatief testen en meer participanten geven vaak meer van dezelfde resultaten en dat vinden we zonde van de resources. Hierbij is het belangrijk dat participanten uit de juiste doelgroep komen en geen voorkennis hebben van het product.